Detox smoothie

 
 
Hej på er! Onsdag idag och ytterliggare en dag med fantastiskt väder. Det har ju varit sol (där jag bor) varenda dag sedan i fredags. Underbart! Att det är ljust till ca 18.30 är också underbart. Jag har varit ute och gått så mycket de senaste dagarna tack vare vädret. Jag är en riktigt gå-människa. Eftersom jag gillar att röra på mig så kan prommenader vara skönt mellan de svettiga passen på gymmet. Gå passar alla och är så flexibelt. Det ända man behöver ha är ett par bra skor att gå i. Du kan göra det innan jobbet/skolan, på lunchrasten, på eftermiddagen och kvällen, och du bestämmer precis hur länge du vill gå, hur snabbt och hur långt. 
Att gå är lite av en medation för mig. Efter några kilometer kommer jag in i ett folw kan man säga. Hel skönt för hjärnan. Kom på ytterliggare en posetiv sak med prommenader: man är utomhus, får frisk luft och lite dagsljus på sig, även fast kanske inte alltid solen tittar fram. 
 
Detta vill jag kalla en Detox smoothie. Vissa kanske inte tycker den uppfyller kraven eftersom den innehåller mango. Som är en frukt. Men det berors ju på hur sträng man är. För er som inte riktigt har koll på vad Detox är så är det som en slags kur som man kan hålla på med allt ifrån 10-30 dagar. Under tiden äter man mycket grönsaker och bär. Undviker kött, socker och vitt mjöl. Detta gör man för att rensa ut alla slagg-produkter som kroppen samlar på sig under ett år. Man kan välja själv hur ofta man vill Detoxa, men vanligaste är 2 gånger på ett år. En gång på hösten och en gång på våren. Jag tycker det hade varit jättespännande och klokt med att Detoxa under 14 dagar eller något liknande. Men eftersom jag har ett sötsug starkare än stål så kommer det inte funka. Tro mig, jag har försökt. Men bara för att man inte detoxar betyder det ju inte att man inte kan ta en detox-godkänd smoothie då och då. Efter en prommenad häromdagen kände jag för en fräsch smoothie och improviserade fram denna.
 
Den ser inte så fräsch ut kanske med färgen, men god var den. Den innehåller också några riktigt nyttiga och näringsrika ingredienser. Spenat som innehåller mycket järn, som framför allt är viktigt för oss kvinnor att få i oss. Mango som är rik på karoten som är bra för synen, huden och skeletet och även en frukt rik på vitamin C och antioxidanter. Tillslut lingon som innehåller mycket folat som bland annat förhindrar fosterskador. I början av 2014 visades ju också en forkning som gjorts på möss vid Lunds univeritet att lingon kan stoppa negativa effekter vid fet kost, som bl.a. viktuppgång och förändring på blodsockret. Så ja, här är en riktigt vitamin-boost som är kanon för hälsan.
 
 
 
Två glas: 
1 mogen mango
65 g baby spenat
1 dl Lingon
2-4 dl vatten, beroende på hur flyatande smoothie ni vill ha
 
 
Skala och kärna ur mangon. Dela den i lite mindre bitar. Mixa ihop alla ingredienser, börja med 2 dl vatten, tillsätt sedan mer om du önskar en mer rinnande smoothie. Häll upp smoothie'n i glas och servera.
 
 
 
Kram
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback