Sötpotatischips

 
 
Godmorgon fina fredag. Sitter just nu på ett tåg och är påväg mot huvudstaden för att sedan ta ytterliggare ett tåg vidare mot Rättvik. Väl där ska jag och två vänner gå en utbildning i ledarskap 2. Ska bli spännande och lärorikt. Ser framemot en fin helg i Dalarna vid Siljan. Att få träffa människor som också är drivande och har hoppat på denna utbildningen ska bli kul.
 
 
Här kommer receptet till chipsen av sötpotatis som jag pratade om. Eftersom chipsen inte friteras utan ungsrostas så blir chipsen inte lika spröda och frasiga, utan mer hårda och krispiga. Så det ska man ha i åtanken om man vill göra dessa. Jag hade mina chips i ugnen i ca 3 timmar. Vände aldrig på chipsen som det står i receptet att man ska göra. Men jag tycker att det inte blev ojämnt gräddade på något sätt. Jag äter chipsen mer som snacks, men på riktigt fina resturanger kan man ju ibland få rotfruktchips till maten och köttet. Eller varför inte dekorera soppan med några chips över.
 
 
 
1 smal sötpotatis (så att den inte är för bred för kniven på osthyvlen)
salt
lökpulver, eller någon annan slags krydda om man vill ha 
 
 
Sätt ugnen på 100 grader (varmluft). Skiva sötpotatisen men en osthyvel. Jag skalade inte min sötpotatis men det får man göra som man vill. Lägg chipsen på en plåt täckt med bakplåtspapper. Salta och ös på med lökkrydda på båda sidorna. Sätt in plåtarna (jag fick plats med mina skivor på två plåtar) i ugnen. Ta ut de när de är krispiga, efter ca 3 timmar. 
 
 
 
 
Kram
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback